Ahad, 3 Julai 2011

Kadar Jenayah

   Perkembangan kadar jenayah yang semakin meningkat masa kini amat membimbangkan dan mencetuskan pelbagai persoalan khususnya tentang punca kepada berlakunya jenayah tersebut. 

   Namun, ianya akan dapat dibendung jika masyarakat sama-sama bergerak secara aktif membantu pihak berkuasa dengan menjadi ‘mata dan telinga’ dalam melaporkan segala salah laku yang berlaku dalam komuniti masing-masing.

   Dengan melihat kadar jenayah yang dilihat semakin meningkat, terutamanya yang membabitkan kes juvana, membuktikan ‘ada yang tidak kena’ dalam institusi keluarga ketika ini.

   Ibu bapa seharusnya memainkan peranan lebih penting dalam memantau pergerakan anak-anak mereka, aktiviti seharian serta dengan siapa mereka berkawan. Ini dapat mengelakkan mereka dari melakukan perkara-perkara negatif seperti penyalahgunaan dadah, seks rambang dan pembuangan bayi,’ 

   YAYASAN Pencegahan Jenayah Malaysia (YPJM) sudah melaksanakan program Inisiatif Desa Selamat (IDS) berasaskan kepada prinsip Inisiatif Bandar Selamat (IBS), bagi mewujudkan persekitaran selamat untuk kawasan desa dan penduduknya.

   IDS adalah program mengandungi aktiviti dirancang dengan kerjasama polis dan orang ramai bagi menyelesaikan masalah setempat berkaitan jenayah khususnya untuk mewujudkan persekitaran fizikal yang boleh menangani jenayah dan sekali gus mencegah kegiatan itu.

   Pada dasarnya, 11 aktiviti asas akan diambil kira dalam pelaksanaan IDS iaitu, pemilihan kawasan projek, mengenal pasti kumpulan sasar, menerangkan konsep IDS kepada kumpulan sasar, menubuhkan jawatankuasa desa selamat untuk memusatkan pentadbiran keselamatan kawasan projek membabitkan Jawatankuasa Keselamatan Kampung, Rukun Tetangga dan Skim Rondaan Sukarela.

   Jawatankuasa Desa Selamat akan dipengerusikan wakil penduduk atau lebih sesuai tok penghulu atau tok sidang dan ahlinya terdiri da ripada wakil rakyat Dewan Undangan Negeri (DUN), pejabat daerah, polis, Jabatan Pertahanan Awam, RELA, NGO-YPJM, agensi dan jabatan kerajaan seperti Jabatan Kebajikan Masyarakat, Jabatan Pembangunan Luar Bandar dan Desa, Jabatan Pembangunan Wanita, Lembaga Pertumbuhan Penduduk dan Keluarga serta jabatan lain yang berkenaan.

   Pendekatan Inisiatif Desa Selamat untuk mencari penyelesaian dalam konteks keperluan tempatan oleh penduduk sendiri, warga penduduk harus diiktiraf sebagai golongan yang memainkan peranan melalui sumbangan idea untuk menangani jenayah.

   Inisiatif ini mengiktiraf keselamatan desa sebagai sebahagian dasar awam yang terpenting dalam kehidupan luar bandar. Inisiatif desa selamat bermaksud untuk membina perhubungan baik antara berbilang kaum berlandaskan nilai murni. Ia juga membantu mengeratkan hubungan kaum di samping memperkukuhkan konsep kejiranan.

   Pihak Kerajaan, YPJM dan badan bukan kerajaan yang lain sentiasa berusaha bagi meningkatkan kesedaran orang ramai bahawa ‘jenayah membawa padah’ dan  tidak memberi apa-apa kebaikan, malahan bakal merosakkan negara jika belia sekarang khususnya, terjebak dalam pelbagai kegiatan tidak bermoral.

   YPJM juga mempunyai beberapa pendekatan bagi memastikan mereka yang pernah ‘dikurung’ ini diberikan nafas baru. Sebagai contoh, di Kuala Lumpur, kita menyediakan ‘rumah persinggahan’ bagi mereka, dan membantu mereka mendapatkan kerja, di restoran mahupun sebagai pemandu teksi. ’

   Disamping itu, YPJM juga cuba memperkemaskan lagi idea ‘kawasan bandar selamat’ yang telah dipraktikkan di beberapa negara maju, di mana didalamnya terjalin satu kerjasama diantara masyarakat setempat dan pihak berkuasa dalam usaha memerangi jenayah di kawasan mereka,’

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...