Jumaat, 24 Jun 2011

PENCEGAHAN JENAYAH TANGGUNGJAWAB BERSAMA

 

1. Surah An-Nahl ayat 114 :

فَكُلُواْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللّهُ حَلالاً طَيِّباً وَاشْكُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ إِن كُنتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ

"Oleh itu, makanlah (wahai orang-orang yang beriman) dari apa yang telah dikurniakan Allah kepada kamu dari benda-benda yang halal lagi baik, dan bersyukurlah akan nikmat Allah, jika benar kamu hanya menyembahNya semata-mata."

2. Surah Al-Anfaal ayat 60 :

وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِن دُونِهِمْ لاَ تَعْلَمُونَهُمُ اللّهُ يَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ

“Dan sediakanlah untuk menentang mereka musuh-musuh menceroboh segala jenis kekuatan yang dapat kamu sediakan dan dari pasukan-pasukan berkuda yang lengkap sedia, untuk menggerunkan dengan persediaan itu.”

3. Surah Al-Maaidah ayat 2 :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تُحِلُّواْ شَعَآئِرَ اللّهِ وَلاَ الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَلاَ الْهَدْيَ وَلاَ الْقَلآئِدَ وَلا آمِّينَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ يَبْتَغُونَ فَضْلاً مِّن رَّبِّهِمْ وَرِضْوَاناً وَإِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُواْ وَلاَ يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ أَن صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَن تَعْتَدُواْ وَتَعَاوَنُواْ عَلَى الْبرِّ وَالتَّقْوَى وَلاَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ

“…..bertolong-tolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan ketaqwaan dan janganlah tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pertelingkaran.”

4. Peranan masyarakat membantu polis mencegah jenayah :

• Menyalurkan maklumat sekiranya terdapat kejadian jenayah yang berlaku di sekitar kawasan kediaman dan taman anda
• Membantu pihak polis dalam melaksanakan program pencegahan janayah dan lain-lain aktiviti
• Menyertai Rakan Cop dengan mendaftarkan diri di mana-mana ibu pejabat polis berdekatan
• Melaksanakan rondaan malam berkumpulan di kampung dan di dalam taman mengikut lokasi-lokasi tertentu
• Mengambil berat permasalahan sosial yang berlaku
• Meninggalkan kenderaan di tempat yang selamat dan berkunci
• Memastikan rumah dalam keadaan selamat dan memaklumkan kepada balai polis berdekatan tentang
   ketiadaan anda di rumah
• Membawa barang berharga mengikut arahan keselamatan yang telah ditetapkan
• Memasang kamera keselamatan di rumah dan premis
• Membawa kenderaan mengikut undang-undang yang telah ditetapkan
• Tidak berjalan berseorangan di tempat sunyi bagi mengelak kejadian rogol dan samun
• Menjalinkan hubungan mesra dengan semua jiran dan masyarakat

5. Pelbagai lapisan masyarakat perlulah menjalin hubungan yang erat dan mesra serta menjadi sahabat polis setiap masa.

6. Masyarakat perlulah menjadi mata dan telinga kepada pihak polis dalam mencegah jenayah yang semakin berkembang seiring dengan kemajuan teknologi yang semakin pesat di negara ini.

7. Janganlah kita mudah terpedaya dengan fitnah-fitnah yang di bawa oleh musuh kita, bagi menghancurkn perpaduan dan kerjasama yang telah dipupuk sekian lama.

8. Hadis Nabi Muhammad s.a.w. :

“Perumpamaan orang Mukmin dalam kasih sayang, ramah mesra dan hubungan baik mereka adalah seperti satu jasad, apabila satu anggota padanya sakit akan menyebabkan semua anggota berjaga malam menahan sakit.”

9. Kita perlulah sedar bahawa jika tiada kerjasama di kalangan masyarakat, maka amatlah sukar bagi pihak polis membanteras jenayah secara bersendirian.

10. Pengurangan kadar jenayah terutama jenayah jalanan terus diperkatakan malahan memerangi rasuah secara habis-habisan adalah satu jenayah yang akan dibanteras habis-habisan oleh pihak kerajaan.

11. Kita mendoakan agar Daerah Sepang dan negeri Selangor serta negara Malaysia menjadi negeri dan negara yang aman dan diberkati Allah.

12. Surah Al-Hujuraat ayat 13 :

يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوباً وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ

“Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu pelbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenal (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam Pengetahuan-Nya (akan keadaan dan amalan kamu).”


 Oleh :  PPA 001 serta rakan-rakan Admin PTT Pagar Desa Sepang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...